Strani

torek, 18. oktober 2011

TBT: Zarja

Spet sem pozna. Torki so postali bolj zabavni in torkov urnik zelo zapolnjen. Zato sem se danes ponovno odločila za lahko besedo. Predstavila bom svoje ime.


Ime mi je Zarja. V etimološkem slovarju piše:
zárja (f.) »aurora, rubor caeli«, adj. zarjast, semkaj zarjenica »zvezda jutranjica«, zarnica »jutranja maša« (Caf, Miklošič), kor. zarnice igrajo »v daljavi se bliska, es wetterleuchtet«; 
... uporaba besede pri različnih avtorjih v zgodovini...
Prim. stcsl. zarja »splendor, radius, aurora«, star. sbh. zara, blg. zarjá »zarja«, r. zarjá, akz. -u, star. zárju, stp. zarza, č. záře »sij, žar, blesk, zarja«
... sledi še nekaj več razlag, ki na koncu vodijo v ...


izvor iz besed ozariti, obsijati, obžariti, razjasniti, razvedriti, sijati in gledati. Nadalje bi morala pogledati še besedo zora.


Besedo Zarja najdemo skoraj v vseh slovanskih jezikih, povsod ima podoben pomen. Opisuje zvezdo jutranjico, jutranjo zoro. Izvira iz besed sijati, zoreti, ozariti, razjasniti...


V romanskih jezikih uporabljajo besedo Aurora, ki opisuje rimsko boginjo zore oz. jutra, ki vsako jutro vstane in napove nov dan. Lahko preverimo tudi pomen besede aurora v astronomiji, kjer opisuje pojav sij na polih. Severnemu polu rečemo strokovno aurora borealis, aurora kot zora, borealis kot severni veter. Če koga zanima, zakaj aurora na polih nastane, naj si pogleda filmček o nastanku aurore. Lahko si pogledate tudi time-lapse video aurore.


Ko komu prevajam svoje ime in mu skupam razložiti pomen, začnem s angleškim prevodom Dawn in nadaljujem s Auroro. Zato je sedaj na mestu, da se vprašam še iz kje izhaja beseda dawn. Dawn izhaja iz poznega 15. stoletja. Razvila pa se je iz besed dawning, dawing (1300), ki izhaja iz izrazov dagung in dagain, kar pomeni postati dan oz. lepše nastajanje dneva. Ta pomen upraviči tudi besedo Aurora in njeno boginjo zore.


Zanimivo. Sedaj se lahko predstavim Slovanom z besedo Zarja, za germansko govoreče sem Dawn (oz. Nemcem z besedo Morgenrot, ki sicer verjetno ni ime, pomeni pa zora, mene spominja na rdečo kapico) in romansko govorečim ljudem lahko rečem, da sem Aurora.


Nikoli si nisem mislila, da imam poleg lepega imena še uporabno ime, saj ga lahko prevajam. Čeprav ne glede na jezik, ki ga govori v danem trenutku večina ljudi okoli mene, vedno sem in bom za vse Zarja.


Sicer ne vem, kaj vi vidite v mojem imenu, vseeno upam, da vas dan za dnem obsijem, obžarim in razvedrim, če vam poleg tega še kaj razjasnim, sem še bolj vesela in še lepše sijem. 


To je to!
Z

Ni komentarjev:

Objavite komentar