Strani

petek, 4. februar 2011

Ko te prevzamejo žganci…

Ajda? Ta, ki raste na poljih. Fagopyrum esculentum. Po Mali flori Slovenije cveti med julijem in septembrom, uporabna pa so njena semena, katera lahko zmeljemo v moko ali pa semena uporabimo za kašo.

O tem pišem, ker sta danes jedla ajdo. Jedla sem jo pa po 11141280 minutah mojega življenja, kar bi lahko pomenilo, da je nikoli prej še nisem jedla. Saj verjetno sem jo, želim povedati, da je zavedno nisem jedla. Pa ne, da bi bila neprisebna, ko sem jedla. Le nikoli prej nisem razmišljala, da jo jem. Res pa je da žgancev, kot razvajen otrok, nikoli nisem hotla jesti. Ne vem, kaj me je danes zjutraj zadelo, da sem babi (ona skrbi za večino mojih kosil, če bi znala uporabljat računalnih in bi sledila tem zapisom bi sedaj sledilo, hvala babi). Torej babi sem na vprašanje, kaj želim jesti zraven zelja, odgovorila, da bodo žganci v redu. In tako se je rodil piškotek o ajdi. Hm… zagotovo obstaja kakšen dober recept za ajdove piškote, če ga najdem, obljubim, da ga bom delila z vami.

Joj, preveč govorim o sebi in moji razvajeni riti. Torej ajda, začnimo s poimenovanjem. Izhaja iz nemške besede Heiden, ki v staronemškem prevodu pomeni pogan. Sosedova Ajda je torej poganka. Zakaj pogan? Tako so jo imenovali, ker je prišla v Evropo iz Kitajske preko Rusije in Ukrajine, no nekatere od teh držav so veljale za poganske. Kaj naj rečem, viva le Ukrajina e Rusija.

Še malo o tem, kaj nam oz. našemo organizmu doprinese uživanje ajde. Prva pomembna stvar, ki sem jo izvedela, je da ne vsebuje glutena. Kaj pa gluten sploh je? Gluten je sestavljen protein iz glutelina in prolamina (protein z visoko vsebnostjo aminokisline prolin in glutamin). Kakorkoli link za firbce in bodoče biokemike. No, po 10 – 15 minuteh iskanja, mi ne uspe najti, kaj za vraga počne gluten v semenih različnih žit. Bi pa sicer to verjento morala vedeti, zaradi vseh različnih preposlušanih predmetov o rastlinah, tako da me je malo sram. Poleg tega se pa po teh 15 minutah počutim prav informacijsko nepismena. Mogoče pa smao ni moj Google dan. Sem pa ugotovila, zakaj je nujen, glutamin (o njem pišem), v kruhu? Torej molekule glutenina tvorijo mikroskopsko male zgrajene mreže, zraven se povečejo še s glikoproteinom gliadinom. Torej molekule glutenina in gliadina tvorijo gluten v kruhu. Med vsemi temi molekulami pride do veliko kemijskih vezi, za vse križ – kraž vezi, ki najbolj utrdijo celotno strukturno so odgovorne disulfidne vezi. To pa še ni vse, pazite kaj sledi. Torej kot vsak ve damo v kruh tudi tetke kvasovke. Kvasovke izvajajo fermentacijo sladkorjev v testu in pri tem sproščajo ogljikov dioksid, ki pa se ujame med vse te povezave glutamina in ostane tam, kruh pa čudežno naraste. Jaz sem očarana, tega nisem vedela, od sedaj naprej bom na kruh gledala čisto drugače.
Oddaljila sem se od ajde in govorila o glutenu, ki pa ga ajda sploh ne vsebuje in  je zelo primerna za ljudi, ki ne tolerirajo glutena. To so ljudje s boleznijo celiakijo. Zmanjša se absorpcija hranilnih snovi v črevesju, poleg tega pa če zaužijejo gluten, vse to vodi do še drugih neugodnih stanj. Na kratko veliko si na stranišču, neprijetno. Torej, če imate to bolezen, lahko jeste ajdo. Poleg tega, da ne vsebuje glutena pa mora nekaj vseeno vsebovat kajne? Bogata je z rutinom in različnimi flavonoidi. Zasledila sem podatek o uporabi posušenih ajdinih cvetov za čaj, pri tem pa naj bi bil čaj zelo bogat s rutinom.

Kdo pa je stric rutin? Je član bioflavonoidov, ki v telesu delujejo tudi z bolj znanim imenom vitamin P in citrin. Če pa sem bolj natančna, je glikozid, ki ga sestavljata quercetin (član: flavonolov) in rutinoza (pristašica disaharidov). V ljudeh, če ga zaužijemo, se veže s železom in mu tako prepreči vezavo na vodikov peroksid, kar bi vodilo v nastanek prostih radikalov, ki bi poškodovali celice. Ubistvu je antioksidant, saj se veže na elektrone, ki bi se drugače lahko vezali na oksidante, kar bi vodilo v nastanek prostih radikalov. Se bom v to temo vrgla kdaj drugič. Drugače pa se rutin uporablja za zdravljenje krvnih žil, saj jih ojača in tako pomaga ljudem, ki se pogostokrat ranijo in krvavijo. Tale rutin bi bil za poročit, če bi bil človek. No šalo nastran, sem pa zasledila tudi, da ga poleg železovih ionov privlači tudi vitamin C. S hkratnim vnosom rutina in vitamina C, se slednjemu poviša absorpcija.

O, ajda, ajda kje si kam si se skrila, med vso to kemijo. Torej poleg tega, da ajda vsebuje rutin, ima v sebi še vitamine skupine B, kalcij, fosfate, kalij, nenasičene maščobne kisline ter minerale cink, baker, magnezij, selen in železo. Vsebuje pa tudi veliko (esencialnih – o teh še kdaj kaj več) aminokislin. Vsi te atributi pa ji dajo visoko biološko vrednost, kaj ***, to pomeni?

Kakorkoli, saj je vseeno kakšno biološko vrednost ima, naučila sem se, da je zdrava. Ko sem jo okusila, mi je bila všeč. Še jo bom jedla. Ubistvu, če povem po pravici, sem jo danes na koncu jedla kar dvakrat, delček žgancev je po kosilu ostal v loncu in sem ga spravila za kasneje, za večerjo. In ga pred kakšno ura nazaj vzela iz hladilnika, si segrela mleko, žgance potopila v vroče mleko in jih z zadovoljstvom na obrazu pojedla. Sem ponosna sama nase, ko zdravo jem. Otroci jejte ajdo! Pa dober tek!

To je to!

Z

Ni komentarjev:

Objavite komentar